Persoonlijk & Betrokken

Wij ondersteunen en adviseren ondernemers op financieel en fiscaal gebied

Onze benadering is zakelijk maar nooit afstandelijk.
Wij vinden de personal touch en betrokkenheid bij onze klanten essentieel.

Ontdek onze diensten >

Welke gegevens kan men in het UBO-register opvragen?

Gepubliceerd op 12 oktober 2020 in Nieuws

Het UBO-register is sinds 27 september 2021 voor iedereen te raadplegen. Het UBO-register bevat informatie over de UBO’s (ultimate beneficial owner) van een organisatie, ofwel de uiteindelijk belanghebbende. Welke gegevens kan men via het UBO-register opvragen en is dit voor iedereen gelijk?

Voor iedereen toegankelijk

UBO-registerHet UBO-register geeft inzicht in de belanghebbenden van een juridische entiteit zoals een dga van een bv. Gegevens van die belanghebbenden die door iedereen kunnen worden opgevraagd, zijn: de geboortemaand, het geboortejaar, de nationaliteit, de woonstaat en de aard en omvang van het door de uiteindelijk belanghebbende gehouden economische belang. Het economisch belang wordt uitgedrukt in bandbreedtes van bepaalde percentages. Er worden geen geldbedragen genoemd.

Extra gegevens

Autoriteiten met een geheimhoudingsverplichting, sommige meldingsplichtige instellingen voor de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme), zoals banken en accountants, en de Financial Intelligence Unit Nederland (FUI-Nederland) kunnen extra gegevens opvragen. FIU-Nederland is de organisatie waar meldplichtige instellingen ongebruikelijke transacties dienen te melden.

Welke extra gegevens?

Deze extra gegevens zijn de geboortedag, de geboorteplaats, het geboorteland en het adres van de uiteindelijk belanghebbende. Daarnaast, indien van toepassing, het burgerservicenummer (BSN-nummer) of een buitenlands fiscaal identificatienummer plus informatie waaruit duidelijk wordt vanuit welk land het nummer is verstrekt.

Ook kunnen alleen deze instellingen een afschrift van documentatie op grond waarvan de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende is geverifieerd opvragen, zoals een kopie-paspoort en een afschrift van documentatie waarmee wordt onderbouwd waarom een persoon de status van UBO heeft en waarmee de aard en omvang van dat belang wordt aangetoond.

Heeft u vragen over het UBO-register, neem dan contact met ons op.

Diensten

Bij Betac Accountants nemen wij u zorgen over financiële zaken uit handen. Wij bieden ondersteuning en adviseren u. Benieuwd naar onze diensten?

Lees meer >

Specialismen

Voor bepaalde onderwerpen is specialistische kennis nodig. Daarom bieden wij bij Betac naast algemene accountancy diensten ook specialismen aan.

Lees meer >

Over ons

Betac Accountants verzorgt al meer dan 25 jaar alle werkzaamheden op het gebied van accountancy. Wij bedienen elke klant vanuit professionaliteit en deskundigheid.

Lees meer >

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het laatste nieuws

© 2025 Betac Accountants en Belastingadviseurs B.V.