Persoonlijk & Betrokken

Wij ondersteunen en adviseren ondernemers op financieel en fiscaal gebied

Onze benadering is zakelijk maar nooit afstandelijk.
Wij vinden de personal touch en betrokkenheid bij onze klanten essentieel.

Ontdek onze diensten >

Moet u grote donaties nu openbaar maken?

Gepubliceerd op 22 maart 2019 in Nieuws

Maatschappelijke organisaties moeten transparanter zijn over hun geldstromen. Dat staat in het wetsvoorstel ‘Transparantie maatschappelijke organisaties’. Dit moet voorkomen dat het ontvangen van grote donaties leidt tot afhankelijkheid van geldschieters en onwenselijke beïnvloeding van het bestuur en beleid van de maatschappelijke organisaties.

Donatieoverzicht

cybercrimeIn het conceptwetsvoorstel staat dat organisaties binnen een half jaar na afloop van het boekjaar een overzicht moeten opstellen van donaties van meer dan € 15.000. Een donateur van een gift van € 15.000 of meer moet met naam en woonplaats vermeld worden op de website van de maatschappelijke organisatie die de gift heeft ontvangen. Het gaat daarbij niet alleen om eenmalige giften. Ook een reeks donaties van in totaal € 15.000 of meer moet bekend worden gemaakt.

Zeven jaar toegankelijkheid

Het donatieoverzicht moet zeven jaar via de eigen website toegankelijk zijn. Als de organisatie geen website heeft, moet het donatieoverzicht bekend worden door deponering bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Financiële informatie openbaar

Stichtingen moeten daarnaast bepaalde financiële informatie openbaar maken. Stichtingen die nog niet verplicht zijn om jaarstukken te publiceren, moeten voortaan de balans en de staat van baten en lasten openbaar maken in het Handelsregister. Ook deze informatie moet zeven jaar beschikbaar blijven.

Vrijstelling

Organisaties kunnen een vrijstelling aanvragen. Hoe een vrijstelling kan worden aangevraagd en aan welke criteria moet worden voldaan, staat nog niet in het conceptwetsvoorstel en moeten nog worden bepaald.

Let op! Het betreft een conceptwetsvoorstel. Het is nog niet duidelijk hoe het uiteindelijke wetsvoorstel eruit gaat zien en wanneer dit verschijnt.

Diensten

Bij Betac Accountants nemen wij u zorgen over financiële zaken uit handen. Wij bieden ondersteuning en adviseren u. Benieuwd naar onze diensten?

Lees meer >

Specialismen

Voor bepaalde onderwerpen is specialistische kennis nodig. Daarom bieden wij bij Betac naast algemene accountancy diensten ook specialismen aan.

Lees meer >

Over ons

Betac Accountants verzorgt al meer dan 25 jaar alle werkzaamheden op het gebied van accountancy. Wij bedienen elke klant vanuit professionaliteit en deskundigheid.

Lees meer >

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het laatste nieuws

© 2024 Betac Accountants en Belastingadviseurs B.V.