Persoonlijk & Betrokken

Wij ondersteunen en adviseren ondernemers op financieel en fiscaal gebied

Onze benadering is zakelijk maar nooit afstandelijk.
Wij vinden de personal touch en betrokkenheid bij onze klanten essentieel.

Ontdek onze diensten >

Verscherpte Arbowet! Regel het vóór 1 juli

Gepubliceerd op 21 juni 2018 in Nieuws

Vorig jaar is de Arbowet aangescherpt. Werkgevers kregen een jaar de tijd om aan de nieuwe wettelijke eisen te voldoen. Die overgangsperiode loopt op 1 juli aanstaande af.

AdministratieWaarom aanscherping Arbowet?

De Arbowet is aangescherpt omdat de politiek de rol van bedrijfsartsen wilde verbeteren. Ook was men van mening dat er onvoldoende aandacht is voor preventie.

Wat is aangescherpt?

De aanscherpingen zijn divers. De invoering van een basiscontract is er één van. Hierin zijn de minimale rechten en plichten van werkgevers, werknemers en arbodienstverleners opgenomen.

Bedrijfsarts

Nieuw is bijvoorbeeld ook dat een werknemer de bedrijfsarts kan bezoeken zonder al concrete klachten te hebben. Dit met het oog op de preventie van ziektes. Verder kan de werknemer een second opinion vragen als hij twijfelt aan het advies van de bedrijfsarts. De werkgever dient de kosten hiervan voor zijn rekening te nemen. Andere wijziging betreft de vrije toegang tot de werkvloer voor de bedrijfsarts. Daarnaast dient de bedrijfsarts te beschikken over een klachtenprocedure.

Preventiemedewerker

De werknemer die als preventiemedewerker opereert, krijgt onder de nieuwe regels een duidelijkere positie. De OR heeft een instemmingsrecht voor wat betreft de aanwijzing van de preventiemedewerker. Daarmee wordt het personeel meer betrokken bij het preventiebeleid.

Overgangsperiode

De overgangsperiode loopt op 1 juli 2018 ten einde. Vanaf dat moment moet iedere werkgever dus aan de nieuwe wetgeving voldoen. Arbocontracten moeten dan zijn aangepast of vernieuwd.

Let op! Werkgevers, bedrijfsartsen en arbodiensten die niet voldoen aan de gewijzigde regelgeving, kunnen een sanctie opgelegd krijgen vanuit het ministerie van SZW.

Heeft u vragen over de nieuwe Arbowet, neem dan contact met ons op.

Diensten

Bij Betac Accountants nemen wij u zorgen over financiële zaken uit handen. Wij bieden ondersteuning en adviseren u. Benieuwd naar onze diensten?

Lees meer >

Specialismen

Voor bepaalde onderwerpen is specialistische kennis nodig. Daarom bieden wij bij Betac naast algemene accountancy diensten ook specialismen aan.

Lees meer >

Over ons

Betac Accountants verzorgt al meer dan 25 jaar alle werkzaamheden op het gebied van accountancy. Wij bedienen elke klant vanuit professionaliteit en deskundigheid.

Lees meer >

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het laatste nieuws

© 2024 Betac Accountants en Belastingadviseurs B.V.