Persoonlijk & Betrokken

Wij ondersteunen en adviseren ondernemers op financieel en fiscaal gebied

Onze benadering is zakelijk maar nooit afstandelijk.
Wij vinden de personal touch en betrokkenheid bij onze klanten essentieel.

Ontdek onze diensten >

Vrije ruimte werkkostenregeling verruimd

Gepubliceerd op 29 september 2022 in Nieuws

Volgend jaar wordt de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling verruimd. Het percentage van 1,7% voor 2022 dat geldt voor een loonsom tot € 400.000 wordt voor 2023 verhoogd naar 1,92%. Dit voornemen heeft het kabinet op Prinsjesdag bekendgemaakt.

Werkkostenregeling

Gift

Via de werkkostenregeling, de WKR, kunnen werkgevers allerlei zaken belastingvrij aan hun personeel vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Een bekend voorbeeld is het kerstpakket. Een werkgever kan hieraan dit jaar fiscaal vrij 1,7% van zijn loonsom tot € 400.000 besteden. Over het meerdere kan hieraan 1,18% besteed worden. 

Het voornemen van het kabinet betekent dat over een loonsom van maximaal € 400.000 een extra vrije ruimte van 0,22% ontstaat. Dit is maximaal € 880.

Meer? Eindheffing 80%

Een werkgever die meer uitkeert aan vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen dan het bedrag van de vrije ruimte, betaalt over het meerdere 80% belasting via de eindheffing. Op deze manier blijft de uitkering voor de werknemer wel belastingvrij.

Verdere verhoging mogelijk

Tijdens de debatten over de plannen in de Tweede kamer zijn twee moties aangenomen waarin verzocht wordt de WKR te verruimen. In een van de moties wordt ook verzocht om het percentage van de eerste schijf in de vrije ruimte in 2023 eenmalig te verhogen, maar dan van 1,7 naar 3%. Dit zou betekenen dat de vrije ruimte met maximaal € 5.200 verruimd wordt in plaats van de door het kabinet voorgestelde € 880. Het is nog niet duidelijk of de moties ook door het kabinet zullen worden uitgevoerd.

Hogere prijzen

De achtergrond van de moties is de fors gestegen inflatie. Door een vergroting van de vrije ruimte kan een werkgever desgewenst zijn personeel geheel of gedeeltelijk compenseren voor gestegen prijzen.

Let op! De plannen zijn nog niet definitief en moeten nog door de Tweede en Eerste Kamer worden aangenomen.

Diensten

Bij Betac Accountants nemen wij u zorgen over financiële zaken uit handen. Wij bieden ondersteuning en adviseren u. Benieuwd naar onze diensten?

Lees meer >

Specialismen

Voor bepaalde onderwerpen is specialistische kennis nodig. Daarom bieden wij bij Betac naast algemene accountancy diensten ook specialismen aan.

Lees meer >

Over ons

Betac Accountants verzorgt al meer dan 25 jaar alle werkzaamheden op het gebied van accountancy. Wij bedienen elke klant vanuit professionaliteit en deskundigheid.

Lees meer >

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het laatste nieuws

© 2024 Betac Accountants en Belastingadviseurs B.V.